söndag 28 mars 2010

Oceanbryggeriet -med malt i fokus


Oceanbryggeriet -med malt i fokus
Ölsverige växer så det knakar. Oceanbryggeriet i Göteborg är ett av de senaste tillskotten. Sedan starten 2007 har bryggeriets öl blivit uppskattade pubfavoriter.
2009-11-30
Text: Magnus Henriksson
Den första höststormen sliter i flaggorna runt den stora tegelbyggnaden. Det röda teglet andas svensk öltradition. I det nu nedlagda Pripp&Lyckholms bryggeri bryggdes det öl i nästan 100 år.
1975 tystande bryggerislamret och produktionen flyttade till Frölunda. Men nu doftar det återigen malt och humle och den gamla bryggeriandan har fått nytt liv.
I det som tidigare var Lyckhoms tapphall huserar nu Oceanbryggeriet. Sedan starten 2007 har man redan tagit plats i småbryggareliten, med en rad medaljer och ständigt ökad efterfrågan. Nu är ju inte Oceans bryggare Thomas Bingebo någon duvunge. Efter 10 års bryggande, bland annat fyra år på Irland och fyra år på Jämtlands bryggeri, har han en klar vision vad han vill uträtta i bryggeriet.
– Jag tycker ibland man glömmer bort att malten är huvudingrediensen i öl. Används för mycket humle förstör man balansen i ölet. Humlen ska vara en krydda och inte krulla tungan och ge andnöd, säger han skämtsamt.
– Jag är mer brittisk i min stil men jag använder amerikansk humle också, men i mindre mängder och alltid med målet att hitta balans, säger han och poängterar drickbarheten.
– Jag tycker öl ska vara en social dryck också. Man ska kunna sitta på puben och dricka några pints och umgås. Det måste finnas en drickbarhet och helst ska man slippa ragla hem, säger han och syftar på de moderna alkoholstinna och humletäta ales.
På Ocean gör han därför öl som håller relativt låg alkoholhalt. Hans Dark Mild är ett bra exempel. En klassisk arbetarale från England som nästan dött ut på hemmaplan. Den är traditionellt svag så han har fått justera alkoholmängden som ändå håller måttliga 4,5 procent. Det är en av bryggeriets säsongsöl och finns på pubarna under hösten.
Grunden i hans bryggarfilosofi låter kanske enkel. Att bara brygga öl som han själv tycker om att dricka. Men i ett större perspektiv är det lätt att inse att det är en nödvändig utgångspunkt. För de små hantverksbryggerierna är givetvis personlighet och karaktär grunden i säljkonceptet. Det är en av de saker som skiljer dem från den stora ölindustrin. De har helt andra parametrar på vad ölen ska prestera och innehålla för att klara volymförsäljning i breda konsumentgrupper. För de stora bryggerierna är yta och image bärande och det läggs enorma summor på marknadsföring av öl som inte ens bryggs.
– De stora bryggerierna brygger på ett annat sätt än vi gör. Man brygger en stark grundöl, så kallad hi density brewing. Av ett grundöl blir det sedan kanske 50 olika varumärken, med egna namn, men i princip med samma innehåll, säger Thomas.
Den skillnad i smak som finns, om den finns, kommer inte i bryggningen utan i filtreringen av ölet. Där kan de stora bryggerierna tillsätta humle- och maltextrakt för smak och karamellextrakt för färg, och framförallt vatten, berättar Thomas.
– Om en grundöl innehåller 10 procent alkohol kan den spädas med vatten ner till 5 procent, vilket betyder dubbelt så mycket öl, säger han.
Det är inte svårt att förstå de ekonomiska vinsterna med den typen av ölframställning. Det krävs heller inget geni för att räkna ut att förlusterna i smak och kvalitet är i samma skala. Att veta att hälften, eller till och 55 procent, av innehållet i en ”stor stark” kan vara vatten är ändå lite chockerande, även om det många gånger har varit lätt att misstänka det. I jämförelse med de små hantverksbryggerierna framstår skillnaden lika brutal som upplysande. Både när det gäller bryggning och smak.
– Vi brygger det öl som sedan hamnar i glaset, säger Thomas med ett självklart leende.
Att den enkla grundprincipen bara gäller en dryg procent av allt öl som bryggs i Sverige är lite märkligt, och kanske sorgligt. Men det borde å andra sidan betyda att svenska mikrobryggerier har en lysande framtid.
Ocean i tapparna
Säkrast för att hitta öl i tapparna är givetvis på hemmaplan i Göteborg.
På Nefertiti, The Rover, och värdshuset på Liseberg finns öl från Ocean.
Ölrepubliken har alltid Ocean, liksom Tre Små Rum som alltid har IPA och Göteborgsporter.
Systembolaget i Gårda har India Pale Ale, Göteborgsporter, EKO Pale Ale samt nu Ocean Julöl 5,8%, SB i Nordstan har India Pale Ale, Göteborgsporter och Julöl
Deras öl finns i 35 städer bland annat The Bishops Arms har Ocean i sina tappar under perioder.
I Stockholm finns deras öl ofta på bland annat Oliver Twist, Akkurat, Half Way Inn, Glenfiddisch.
Bryggeriets sortiment
IPA, GöteborgsPorter, Eko Pale Ale samt 12 Plato Lager.
Profilöl levereras till enskilda The Bishops Arms pubar, så som Järntorgets Arbetarporter, Lång Näsa-Svart lager, SPA och Rallarporter.
De brygger också säsongs- och specialöl som Stout, Amber, Dark Mild, Veteöl, Sommar Ale, Javaporter, HonungsPorter, Julöl, Eko Julöl, Black, Bitter och Pilsner.
– Svenska mikrobryggerier står i dag för ungefär en procent av försäljningen. I USA, där mikrobryggarkulturen började, har de idag 10 procent av marknaden, säger Thomas.
De har haft 25 år på sig att nå dit, så Sverige är bara i startgroparna än. Men utvecklingen går ändå framåt. Framförallt de senaste åren har tillväxten av småbryggerier varit lovande. Det finns i dag över 30 mikrobryggerier i landet.
Thomas gärna se en alkoholpolitik som inte gör det fullt lika svårt som i dag att driva småskalig bryggeriproduktion. En åsikt han säkert delar med sina bryggarkollegor. Gårdsförsäljning, eller bryggeriförsäljning, är en het fråga.
– Vi är det enda land i Europa som inte tillåter gårdsförsäljning, säger han.
Han påpekar lite ironiskt att det går bra att köpa smugglad ”fulöl” bara några hundra meter från bryggeriet. Om ungdomsfylleri är ett argument för att inte tillåta gårdsförsäljning, faller det argumentet platt till marken, enligt Thomas. Deras öl kostar för mycket
Recepten skriver han på gammalt traditionellt vis och han är ingen anhängare av datorprogram för bryggning. En bra kock inte slår i kokböcker för att göra kåldolmar. På samma sätt kan en bra bryggare sin malt och humle, är hans devis. Ett datorprogram måste ha en relevant databas för just de ingredienser som används. Annars förlorar det sin relevans. Och det är ofta inte fallet. Han tycker att lite av hantverket går förlorat och känslan för slutprodukten försvinner. Så det är hederlig papper och penna och skrida till verket som gäller för på Oceanbryggeriet.
– Det brukar ta några dagar att få ihop ett nytt recept, innan jag kan starta bryggningen, säger han.

Ocean Bryggeriet AB
Skårs Led 2, Lokal 12C412 65 GöteborgTelefon: 031 – 409600Epost: oceanbryggeriet@gmail.com
Han gör inga provbatchar utan brygger direkt i full skala.
– Det är ju inte så att jag blir förvånad över ölets smak. Jag vet att med en viss mängd karamellmalt får jag ett visst resultat. På samma sätt känner jag humlens karaktärer, säger han.
Han känsla för ingredienserna har gett goda resultat. På årets ölmässa, Stockholm Beer&Whisky festival, i Stockholm fick bryggeriet ett silver för sin Arbetarporter och ett brons för lagern 12 Plato.
Deras ambitioner är svårt att ta fel på. De siktar på att bli ett självklart alternativ i Göteborg och att på sikt finnas i hela landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar